cute kids in wheelchairs at kindergarten for children with special needs


مشکلات همراه  فلج مغزی

کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب دارای مشکلات همراه هستند، مشکلات همراه اختلالاتی است  که فرد علاوه بر فلج مغزی دارد که می تواند بر کیفیت زندگی کودک تأثیر بگذارد. برخی از این شرایط ممکن است مربوط به فلج مغزی باشد، در حالی که برخی دیگر نامرتبط هستند، اما معمولاً با فلج مغزی همراه هستند.

یک بررسی  مرور سیستماتیک در سال 2012 اطلاعاتی را در مورد میزان اختلالات، بیماری ها و محدودیت های عملکردی همزمان در کودکان فلج مغزی گردآوری کرد. نتایج به شرح زیر بود:

  • از هر 4 نفر 3 نفر درد داشتند
  • از هر 2 1نفر نفر دچار ناتوانی ذهنی بودند
  • 1 نفر از 3نفر نمی تواند راه برود
  • از هر 3 نفر یک نفر دچار اختلال در مفصل ران بود
  • یک نفر از 4 نمی تواند صحبت کند
  • از هر 4 نفر یک نفر صرع داشت
  • از هر 4 نفر یک نفر اختلال رفتاری داشت
  • از هر 4 نفر یک نفر مشکلات کنترل مثانه داشت
  • از هر 5 نفر یک نفر دچار اختلال خواب بود
  • از هر 10 نفر 1 نفر نابینا بودند
  • از هر 15 نفر 1 نفر با لوله تغذیه شدند
  • از هر 25 نفر 1 نفر ناشنوا بودند

مشکلات تنفسی

مشکلات در بلع، سطوح کم فعالیت، ترشح بیش از حد آب دهان، انسداد مجاری تنفسی و ناتوانی در سرفه از جمله دلایل مختلفی است که کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است مشکلات تنفسی را تجربه کنند. مشکلات تنفسی پتانسیل تبدیل شدن به شرایط جدی را دارند، بنابراین نظارت دقیق بر تنفس و عملکرد تنفسی ضروری است.

مشکلات تنفسی متعددی در ارتباط با فلج مغزی وجود دارد، از جمله:

برونشیت

پنومونی

دیسپلازی برونکوپولمونری

سندرم دیسترس تنفسی (RDS)

آسم

تنفس

 

اختلالات گفتاری

بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی مبتلا به دیزآرتری هستند، یک اختلال گفتاری حرکتی که در آن عضلات دهان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، که گفتار را دشوار می کند. افراد مبتلا به دیزآرتری در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار مشکل دارند، مانند:

 

لب

زبان

تار های صوتی

دیافراگم

آپراکسی یکی دیگر از اختلالات رایج گفتار حرکتی است که کودکان مبتلا به فلج مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد. آپراکسی گفتار در دوران کودکی، همانطور که در کودکان به آن اشاره می شود، زمانی است که کودک در گفتن کلمات، صداها و هجاها مشکل دارد. کودک می داند که چه می خواهد بگوید، اما مغز او قادر به برنامه ریزی و هماهنگی حرکات ماهیچه ای مورد نیاز برای انجام این کار نیست. کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است با اختلالات صدای گفتار نیز دست و پنجه نرم کنند. اینها شامل مشکلات بیان و فرآیندهای واجی یا الگوهای گفتاری است که توسط کودکان برای ساده کردن گفتار بزرگسالان استفاده می شود. برای کودکان یا بزرگسالان با گفتار محدود، یک سیستم ارتباطی جایگزین ممکن است به آنها کمک کند (مثلاً تخته ارتباطی، کتاب یا دستگاه الکترونیکی).

 

اختلال حرکتی دهان (Oral Motor Impairment)

کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب دارای اختلال در کنترل حرکتی دهان هستند، به این معنی که آنها در کنترل عضلات دهان و گلوی خود مشکل دارند. این می تواند منجر به مشکلاتی در تغذیه (مکیدن، جویدن و غیره) و اختلال بلع یا مشکل در بلع شود. اختلال حرکتی دهان همچنین در حدود 30 درصد از افراد مبتلا به فلج مغزی باعث ترشح آب دهان می شود.

دیسفاژی

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلیل کنترل ضعیف عضلات و عملکرد حرکتی در معرض خطر دیسفاژی هستند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناتوانی در بلع و/یا درد هنگام تلاش برای بلعیدن

نارسایی

سوزش معده

احساس اسید معده در گلو

کاهش وزن غیر معمول

صدای خشن

غذا در ناحیه قفسه سینه و/یا گلو گیر کرده است

،نفس کشیدن و سرفه کردن هنگام تلاش برای قورت دادن آب دهان

گلو درد

 

مشکلات گوارشی

تغییرات ساختاری در سیستم کودک مبتلا به فلج مغزی ممکن است منجر به مشکلات گوارشی طولانی مدت شود، از جمله:

یبوست

استفراغ

تنفس

 

اختلال بینایی

از هر ده کودک مبتلا به فلج مغزی، یک نفر دچار اختلال بینایی شدید است. بیش از نیمی از کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک دارای استرابیسم هستند که بیشتر به عنوان چشم متقاطع(cross-eye) شناخته می شود. به طور کلی 75 تا 90 درصد از کودکان مبتلا به CP دارای اختلال بینایی هستند، از جمله:

  • اختلال بینایی قشر مغز (مغزی).
  • آمبلیوپی (تنبلی چشم)
  • آتروفی بینایی (تخریب عصب بینایی در اثر آسیب)
  • نیستاگموس (حرکات تکراری و غیرقابل کنترل چشم در جهت عمودی یا افقی)
  • نقص میدان بینایی (از دست دادن یک طرفه میدان بینایی)
  • عیوب انکساری (نزدیک‌بینی و دوربینی و آستیگماتیسم یا تاری دید)
  • استرابیسم یا “چشمک” که در آن یک یا هر دو چشم به داخل یا خارج می‌شوند و از کار کردن با هم جلوگیری می‌کنند، که ممکن است منجر به دوبینی یا تمرکز با یک چشم در یک زمان شود.

 

اختلال شنوایی

برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است اختلال شنوایی داشته باشند. اختلال شنوایی به هر درجه ای از اختلال در توانایی شنیدن صدا اشاره دارد. میزان کم شنوایی فرد بر اساس یک مقیاس اندازه گیری می شود و می تواند خفیف، متوسط، شدید یا عمیق باشد. سه نوع اصلی کم شنوایی وجود دارد که عبارتند از:

 

  • رسانا که زمانی رخ می دهد که مشکلی در گوش خارجی یا میانی وجود داشته باشد که در نتیجه فقط صداهای ضعیف شنیده می شود.
  • حسی عصبی که زمانی رخ می دهد که گوش داخلی (حلزون گوش) یا عصب شنوایی آسیب دیده باشد. این نوع از اختلالات شنوایی توانایی شنیدن صداهای ضعیف را کاهش می دهد.
  • مرکزی که در نتیجه آسیب در سیستم عصبی مرکزی رخ می دهد، نه گوش، که بر توانایی تفسیر یا درک زبان تأثیر می گذارد. فرد ممکن است قادر به شنیدن کامل باشد، اما نمی تواند زبان را تفسیر یا درک کند.

تشنج در کودکان فلج مغزی

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 35٪ از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار تشنج می شوند. انواع مختلفی از تشنج وجود دارد و علائم بستگی به شکلی از تشنج دارد که کودک تجربه می کند.

 

  • تشنج Absence: خیره شدن که ممکن است همراه با پلک زدن هم باشد
  • تشنج آتونیک: از دست دادن موقت تون عضلانی و ممکن است فرد ناگهانی روی زمین بیفتد.
  • تشنج کلونیک: با اتقباضات عضلانی تکرار شونده در بازوها، صورت و گردن مشخص می شود.
  • تشنج میوکلونیک: اتقباضات عضلانی موقت در بازوها و پاها.
  • تشنج تونیک-کلونیک: شدیدترین نوع تشنج که با لرزش بدن، از دست دادن هوشیاری، سفت شدن بدن، و در برخی موارد، از دست دادن کنترل مثانه مشخص می شود.

مشکلات یادگیری

کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است به دلیل تعدادی از عوامل، مشکلات یادگیری خاصی را تجربه کنند. برخی از آنها ناتوانی های یادگیری دارند، که مشکلات پردازش عصبی هستند که با مهارت های اساسی یادگیری، مانند خواندن و نوشتن، تداخل دارند. ناتوانی های یادگیری می تواند بر مهارت های سطح بالاتر مانند سازماندهی، ترتیب بندی و استدلال انتزاعی نیز تأثیر بگذارد. سایر مشکلات یادگیری ممکن است شامل بازه توجه کوتاه، مشکلات برنامه ریزی حرکتی، مشکلات ادراکی و مشکلات زبانی باشد.

 

اختلالات ذهنی

کودکان مبتلا به فلج مغزی از نظر توانایی های ذهنی بسیار متفاوت هستند. برخی علیرغم مشکلات جسمانی، همان توانایی‌های افراد دیگر را نشان می‌دهند. برخی دیگر درجاتی از ناتوانی ذهنی، از خفیف تا قابل توجه، دارند. یک کودک دارای ناتوانی ذهنی ممکن است محدودیت هایی در عملکرد شناختی – مهارت های تفکری که منجر به دانش و رفتار انطباقی می شود – در توانایی سازگاری با محیط و عملکرد در زندگی روزمره داشته باشد. ناتوانی های ذهنی به صورت خفیف، متوسط یا شدید طبقه بندی می شوند.

 

اختلالات ادراکی

ادراک، معنی دادن به اطلاعات به دست آمده از حواس است. این به کودکان امکان می دهد کارهایی مانند حرکت در اطراف موانع، قضاوت در اندازه و شکل اشیاء و درک نحوه اتصال خطوط برای تشکیل حروف را انجام دهند. کودکانی که مشکلات ادراکی دارند، برای درک اطلاعاتی که از طریق چشم و/یا گوش خود دریافت می کنند، مشکل دارند، که می تواند بر بسیاری از زمینه های یادگیری تأثیر بگذارد. برای کسانی که این مشکلات را تجربه می کنند، مشکلات آنها اغلب تا قبل از دبستان یا مدرسه آشکار نمی شود.تقریبا در همه کودکان فلج مغزی اختلال ادراکی به عنوان یک اختلال ثانویه وجود دارد. بنابراین کودکان فلج مغزی که سطح هوشی مناسبی دارند برای اینکه عملکرد مناسبی در جامعه و بویژه مدرسه داشته باشند باید مداخلات درکی حرکتی را در زمان مناسب دریافت کنند.

مشکلات ارتباطی/زبانی

کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است در درک و بیان عقاید دچار مشکل شوند. آنها ممکن است برای پیروی از دستورالعمل ها، ساختن جملات، دادن اطلاعات خاص یا گفتن داستان های منطقی به پشتیبانی نیاز داشته باشند. اگر کودک هر یک از این مشکلات را داشته باشد، می تواند بر یادگیری تأثیر بگذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *