رشد کودک

همانطور که کودک رشد می کند، مهارت های حرکتی درشت و ظریف تر را می آموزد و به دست می آورد و همچنین مهارت های اجتماعی را توسعه می دهد. همانطور که کودک بالغ می شود، رفلکس هایی که در ابتدا برای کمک به بقا ایجاد می شوند، در حرکات دقیق تر ادغام می شوند. کودکان تمایل دارند این مهارت ها را به شیوه ای منظم و در محدوده سنی خاصی کسب کنند. این الگوی کسب مهارت اغلب به عنوان “رشد عادی یا معمولی” شناخته می شود و برای نظارت بر پیشرفت رشد کودک استفاده می شود. در برخی موارد، کسب دیرهنگام این نقاط عطف می تواند نشان دهنده تاخیر حرکتی و یا در یک نگاه جامع تر تاخیر رشدی باشد. با این حال، باید به خاطر داشت که بازه زمانی که در آن کسب این مهارت‌ها هنوز «طبیعی» در نظر گرفته می‌شود، گسترده است.

میانگین سنی که در آن مهارت‌های حرکتی درشت، حرکتی ظریف و اجتماعی کسب می‌شوند، در زیر مشخص شده است.

مهارتهای حرکتی درشت

مهارتهای حرکتی ظریف

مهارتهای اجتماعی

محدوده سنی کسب مهارت های حرکتی

در حالی که بدون شک مایلنستونهای حرکتی روشی مفید برای ارزیابی رشد کودک است، باید به خاطر داشت که هر کودک متفاوت است و ممکن است مراحل رشد حرکتی کودکان در زمانهای متفاوتی کسب شوند. نگاه وسیعی برای دستیابی به این مراحل رشدی وجود دارد که براساس آن کسب مراحل حرکتی همچنان در در بازه رشد نرمال در نظر گرفته می شود. مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2006 منتشر شد، دقیقاً این موارد را نشان می دهد. این موارد در جدول زیر مشخص شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که این مطالعه نشان داد که 4.3 درصد از کودکان شرکت کننده در این پژوهش هرگز چهاردست و پا رفتن را کسب نکردند.

جدول: بازه زمانی کسب مراحل حرکتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *